Anmeldelse fra den finske avis Kaleva oversat fra finsk til dansk

Artikel i den finske avis

Anitta Jonas og malingens tid

“Anitta Jonas har kun malet i få år, men hendes værker ser ud som var de fra en erfaren malers hånd.

Billeder Maalauksia – Paintings, Anitta Jonas’s udstilling i Galleria Kajaste, Oulu, Kajaaninkatu 25, indtil 4.9. 2016

Den danske maler Anitta Jonas fortæller, at hun malede sine første malerier for omkring 4 år siden, efter at have arvet nogle farver fra sin far, som gik op i maleri. På blot få år har Jonas lært, studeret og opdaget – og malet. Nu arbejder hun aktivt som kunster, og hun har igennem de seneste år – og gør det fortsat – holdt masser af udstillinger.

Når du ser på Jonas’s malerier, kan hendes kunstnerkarrieres friskhed forbløffe. Malerierne udstråler sikkerhed og skarphed, de er som fra en mere erfaren skabers hånd. Man kan ikke lade være med at tænke, at maleri er noget, som Jonas bare skulle gøre på et tidspunkt i livet. Det ventede bare på det rette tidspunkt. Jonas’s malerier er abstrakte afhandlinger om følelser, der for nyligt også er begyndt at inkludere menneskelige former. People- og Youngsters-værkerne har trukket inspiration fra postyret i butikscenteret, i midten af hvilket der ligger et tomt kontor, hvor Jonas udstillede og arbejdede i en periode. Kunstværket som viser en gammel dame og havet, Old Lady and the Sea adskiller sig fra de andre i sin stemning. I sin ro udstiller det også tidens lag.

Rundt omkring på udstillingen viser det forhold, at kunstneren stadig er ret ung i kunstnerår, sig som en form for splittelse. Især mellemrummet på galleriets øverste etage efterlader nogle billeder anderledes på en måde. Imellem dem er ikke lavet et kontinuum, hvor forbindelsen mellem kunstværkerne kunne have gjort dem til mere og andet end summen af delene. Jonas’ særlige styrke er helt klart farver. Hendes værker har en helt unik og bred farvesammensætning. Du kan ikke finde det hos nogen anden, men det er hendes udtryk som kunstner, når det er bedst. Leena Kangas

Opsummering af kritikken

Plus: Anita Jonas, som er fordybet i maleri, inspireret af nedarvede akrylfarver, har utroligt hurtigt udviklet sig til at blive en solid maler, hvis særlige styrke er hendes fine sans for farver.
Minus: Rundt omkring på udstillingen er sporadiske billeder efterladt nærmest adskilt fra resten, og udstillingen kommer ikke rigtigt op at flyve.